Wat je moet weten over bindweefsel, de fascia 

Als me wordt gevraagd iets te vertellen of te schrijven over het fascia, hoef ik daar niet twee keer over na te denken. Want nadat ik in zowel theorie als praktijk heb mogen leren en ondervinden hoe bijzonder dit weefsel is, wil ik het liefst iedereen hiervan op de hoogte brengen. Want: gezond fascia is een hele grote factor in je fysiek en mentaal goed voelen. 

Misschien heb je het wel eens voorbij zien komen, voor anderen is het compleet nieuw. Wanneer we anatomisch gezien naar het menselijk lichaam kijken, nemen we hierin de systemen van het ons lichaam mee. Waaronder bijvoorbeeld het hart- en vaatstelsel, het skelet, spierweefsel en zo ook de organen. Deze afbeeldingen zijn bij ieder van ons wel bekend. 

Van het fascia, ook wel bindweefsel, wordt de belangrijke rol pas sinds de laatste decennia erkent. Mede om die reden ook minder bekend. Je zou hier een aparte ‘plaat’ van kunnen maken waarin het fascia afgebeeld kan worden als ons ‘zachte’ skelet. Het loopt namelijk als een soort spiderman-pak / spinnenweb door ons hele lichaam. Het verbindt werkelijk álles met elkaar. Het loopt om de spieren heen, maar ook op micro niveau door de spieren, om het skelet, de organen, de huid; door ons hele lichaam tot de celkern. 

Fascia bestaat voornamelijk uit collageen en heeft als kwaliteit om zowel sterk, als flexibel te zijn. Je kunt het vergelijken met een spons. Deze wil je vochtig houden, anders droogt de spons uit. Wanneer het fascia niet goed wordt onderhouden, gebeurt hetzelfde. Zo kunnen er o.a. verklevingen ontstaan, pijnklachten, stijfheid en uitdroging. Om over het effect op de organen, ons immuunsysteem en ons zenuwstelsel nog maar niet te spreken. 

Heel belangrijk dus om dit weefsel niet te vergeten in onderhoud. Wat je absoluut níet wilt doen? Veel en lang zitten. Of teveel en te zwaar bewegen op een zelfde manier. Stress en spanning zorgen voor verkramping in het fascia, dus probeer dit ook zoveel mogelijk te beperken. 

Wat je kunt doen om het fascia gezond te houden?

  • Beweeg gevarieerd. Wandel! 
  • Zorg voor een rustige ademhaling: dit voorkomt een verhoogde spanning in het fascia
  • Laat je regelmatig masseren
  • Rek dagelijks
  • Doe aan yin yoga!

Over bindweefselmassage

Bindweefselmassage wordt vaak geroemd om het bindweefsel in goede conditie te houden. Zelf heb ik het hier eens over gehad met een massagetherapeut, die aangaf geen voorstander te zijn van de hardere bindweefselmassages. Hierbij wordt het bindweefsel vervormd waardoor het zich daarna zou moeten gaan vernieuwen. Zelf ben ik voorstander van een zachtere aanpak en ben van mening dat ontspanning het beste is voor het bindweefsel. Zelfs met zachtere massages of deep tissue massages – al wordt hier op de spieren gewerkt – het bindweefsel loopt daar ook om en doorheen dus wordt daardoor ook gestimuleerd. 

Yin Yoga

Wanneer mensen bij mij komen voor coaching om zich fitter en beter in hun lijf willen voelen, kijk ik altijd naar de combinatie van beweging en ontspanning. Juist omdat beiden zo belangrijk zijn in het onderhoud van het fascia. Yin Yoga, waar ik zelf enorm fan en voorstander van ben, is daarin uniek in zijn soort in het stimuleren van dit weefsel. Het werkt heel anders dan andere vormen van beweging. Het is gebaseerd op houdingen waarbij je een rek creëert, vanuit ontspanning. Hierdoor houd je je collageenvezels langer gezond en ga je uitdroging tegen. Ik durf hierbij bijna te garanderen dat wanneer je 3 keer per week yin yoga doet en dit 4 weken volhoudt, dat je je beter voelt en je huid er gezonder uitziet! 

Dus ik zou zeggen: give it a try! Stel het verouderingsproces uit en houd je bindweefsel zo lang mogelijk jong.

Amber Hanning is yogadocente, fitness instucteur en lifestyle coach. Bezoek haar website hier.

Verwant bericht

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *