EXPERTISEGROEP COSMETISCHE INGREPEN


De interdisciplinaire Expertisegroep Cosmetische Ingrepen is eind 2020 opgericht met het primaire doel om maatschappelijk onderzoek naar cosmetische ingrepen te bevorderen en om de bevindingen van dit onderzoek te verspreiden onder relevante partijen, zoals overheidsorganisaties, (cosmetisch) medische verenigingen, maar bijvoorbeeld ook beoogde consumenten van cosmetische ingrepen. Het uiteindelijke doel is dat de Expertisegroep een aanspreekpunt wordt voor instellingen en organisaties die inzicht willen krijgen in (aspecten van) de cosmetische industrie.

Volg ons op Twitter

Aan het eind van 2020 is de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen geformeerd. De groep bestaat uit verschillende professionals met een grote gemene deler; onze interesse in cosmetische ingrepen en de invloed die deze hebben op de maatschappij.

volg ons op twitter

EXPERTISEGROEP COSMETISCHE INGREPEN


De interdisciplinaire Expertisegroep Cosmetische Ingrepen is eind 2020 opgericht met het primaire doel om maatschappelijk onderzoek naar cosmetische ingrepen te bevorderen en om de bevindingen van dit onderzoek te verspreiden onder relevante partijen, zoals overheidsorganisaties, (cosmetisch) medische verenigingen, maar bijvoorbeeld ook beoogde consumenten van cosmetische ingrepen. Het uiteindelijke doel is dat de Expertisegroep een aanspreekpunt wordt voor instellingen en organisaties die inzicht willen krijgen in (aspecten van) de cosmetische industrie.

volg ons op twitter

ANNE-METTE HERMANS
wetenschappelijk docent / onderzoeker

linkedinv2 instagram_v4

linkedinv2 instagram_v4
Jolanda Veldhuis werkt als universitair docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Communicatiewetenschap. Met een achtergrond in biomedische wetenschappen is zij gepromoveerd binnen de media psychologie op onderzoek naar de impact van ideaalbeelden zoals we die in media zien en de rol van begeleidende teksten en reacties van anderen hierbij op het lichaamsbeeld van jongeren (o.a. adolescenten). Haar huidige onderzoek richt zich op de impact van social media (o.a. online zelfpresentatie) en sociale normen en peer invloeden op het welzijn (mental health) en lichaamsbeeld.

MANON VAN HUIJKELOM
huidtherapeut / klinisch epidemioloog

linkedinv2
Manon van Huijkelom is klinisch epidemioloog en ook als huidtherapeut werkzaam in het Erasmus MC. Ze coördineert onderzoeken naar nieuwe behandelingen van huidziekten waaronder geneesmiddelentrials. Haar eigen onderzoeken richten zich op de effectiviteit en veiligheid van laserapparatuur. Ze pleit voor regulering om de bekwaamheid van behandelaren in licht- en laserapparatuur te kunnen waarborgen en betere consumentenvoorlichting. Manon streeft naar een internationaal register voor het melden van bijwerkingen door laserapparatuur zoals dat ook verplicht is bij geneesmiddelen, vaccins en implantaten.

SIETSKE ATSMA
oprichter wiemooiwilzijn

linkedinv2 instagram_v4
Sietske Atsma is oprichter van het onlineplatform wiemooiwilzijn. Via dit platform begeleid en adviseert zij consumenten om goed doordachte keuzes te maken alvorens zich cosmetisch te laten behandelen. Daarnaast doet Sietske onderzoek naar de invloed van sociale media en peer pressure op het zelfbeeld van jongeren en is bezig een voorlichtingscampagne op te zetten voor het voortgezet onderwijs om jongeren te voor te lichten over de gevaren van de maakbaarheid van het lichaam.

SOPHIE BOERMAN
universitair docent / onderzoeker

linkedinv2
Sophie Boerman is universitair docent Persuasieve Communicatie bij Communicatiewetenschap op de Universiteit van Amsterdam. Ze doet voornamelijk onderzoek naar de effecten van en mensen hun kennis over verschillende vormen van persuasieve communicatie, waar onder influencer marketing. Momenteel zijn Sophie en Anne-Mette bezig met onderzoek naar de invloed van social media en influencers op mensen hun intentie cosmetische ingrepen te doen.

TOM DECATES
arts / onderzoeker

linkedinv2 instagram_v4
Tom Decates is cosmetisch arts KNMG en onderzoeker. Hij studeerde geneeskunde in het AMC, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft hij drie jaar plastisch chirurgische ervaring opgedaan Amsterdam, Leiden en Eindhoven. ervaring opgedaan in 2011 volledig gespecialiseerd heeft in Botuline toxine en Fillers. Sinds 2016 doet hij wetenschappelijk onderzoek naar de complicaties van fillers in het Amsterdam UMC en het ErasmusMC te Rotterdam.

linkedinv2 instagram_v4

Jolanda Veldhuis werkt als universitair docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Communicatiewetenschap. Met een achtergrond in biomedische wetenschappen is zij gepromoveerd binnen de media psychologie op onderzoek naar de impact van ideaalbeelden zoals we die in media zien en de rol van begeleidende teksten en reacties van anderen hierbij op het lichaamsbeeld van jongeren. Haar huidige onderzoek richt zich op de impact van social media (o.a. online zelfpresentatie) en sociale normen en peer invloeden op het welzijn (mental health) en lichaamsbeeld.


MANON VAN HUIJKELOM
huidtherapeut / klinisch epidemioloog

linkedinv2

Manon van Huijkelom is klinisch epidemioloog en ook als huidtherapeut werkzaam in het Erasmus MC. Ze coördineert onderzoeken naar nieuwe behandelingen van huidziekten waaronder geneesmiddelentrials. Haar eigen onderzoeken richten zich op de effectiviteit en veiligheid van laserapparatuur. Ze pleit voor regulering om de bekwaamheid van behandelaren in licht- en laserapparatuur te kunnen waarborgen en betere consumentenvoorlichting. Manon streeft naar een internationaal register voor het melden van bijwerkingen door laserapparatuur zoals dat ook verplicht is bij geneesmiddelen, vaccins en implantaten.


SIETSKE ATSMA
oprichter wiemooiwilzijn

linkedinv2 instagram_v4

Sietske Atsma is oprichter van het onlineplatform wiemooiwilzijn. Via dit platform begeleidt en adviseert zij consumenten om goed doordachte keuzes te maken alvorens zich cosmetisch te laten behandelen en is zij bezig met onderzoek naar de invloed van sociale media en peer pressure op het zelfbeeld van jongeren en is bezig een voorlichtingscampagne op te zetten voor het voortgezet onderwijs om jongeren voor te lichten over de gevaren van de maakbaarheid van het lichaam.


SOPHIE BOERMAN
universitair docent / onderzoeker

linkedinv2

Sophie Boerman is universitair docent Persuasieve Communicatie bij Communicatiewetenschap op de Universiteit van Amsterdam. Ze doet voornamelijk onderzoek naar de effecten van en mensen hun kennis over verschillende vormen van persuasieve communicatie, waar onder influencer marketing. Momenteel zijn Sophie en Anne-Mette bezig met onderzoek naar de invloed van social media en influencers op mensen hun intentie cosmetische ingrepen te doen.


TOM DECATES
arts / onderzoeker

linkedinv2 instagram_v4

Tom Decates is cosmetisch arts KNMG en onderzoeker. Hij studeerde geneeskunde in het AMC, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft hij drie jaar plastisch chirurgische ervaring opgedaan Amsterdam, Leiden en Eindhoven. ervaring opgedaan in 2011 volledig gespecialiseerd heeft in Botuline toxine en Fillers. Sinds 2016 doet hij wetenschappelijk onderzoek naar de complicaties van fillers in het Amsterdam UMC en het ErasmusMC te Rotterdam.