Hoe herstel je snel van liposuctie?

Dat je bij iedere ingreep de tijd moet nemen voor je herstel is bekend, maar er zijn manieren om dat herstel zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. We spraken een aantal artsen en vroegen hen naar hun beste tips voor snel herstel na een liposuctie. 

Liposuctie in het kort uitgelegd

Met liposuctie kun je ongewenste vetophopingen verminderen en het contour verbeteren. De ingreep kan onder lokale verdoving of algehele narcose worden uitgevoerd, afhankelijk van de uitgebreidheid van de indicatie. Direct na de ingreep zie je vaak geen verschil. Sterker nog, door de zwelling kan het behandelde gebied zelfs voller lijken. De zwelling houdt vaak weken aan en ook kun je goed blauw worden na de ingreep. In dit artikel geven we je tips om je herstel na een liposuctie zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Lees meer over liposuctie.

image @Jan Zhukov

Voorbereiden op liposuctie 

Een goede voorbereiding op de ingreep is belangrijk. In de meest ideale situatie zorg je dat je gezond en fit de operatie ingaat. Dat betekent dat je minimaal 8 weken voor de ingreep gestopt bent met roken, dat je genoeg tijd hebt vrijgemaakt voor je herstel en dat je de juiste compressiekleding in huis hebt. Je draagt de compressiekleding 24/7 dus wij raden je aan 2 stuks te kopen zodat je tussendoor kunt wassen. Wel zo fris. 

Voeding & supplementen voor de ingreep

Om blauwe plekken te voorkomen kun je 1 week voor de ingreep beginnen met het nemen van Arnica druppels. De werkzaamheid van dit homeopatische middel wordt door de meeste artsen niet bevestigd, maar wij hebben het idee dat het helpt. 

Wat je voor de ingreep wel kunt nemen zijn: vitamine C, zink, magnesium en probiotica. 
Wat je beter niet tot je kunt nemen voor een ingreep zijn middelen als: vitamine E, kaneel, gember, knoflook, alcohol, kurkuma, cayennepeper, dille, oregano, bromelain, ginkgo biloba, chondroitine, echinacea, visolie en mariadistel. 

Na de ingreep 

De kans is groot dat je na de ingreep vermoeid bent en het liefst de hele dag op de bank gaat liggen. Dat mag, maar voor je herstel is bewegen juist enorm belangrijk. Geen krachttraining in de sportschool, wel wandelen. Probeer op meerdere momenten gedurende de dag een rustige wandeling te maken om de bloedsomloop te stimuleren en erge zwelling tegen te gaan. Voor de afvoer van vocht is het aan te raden lymfedrainage behandelingen te ondergaan. In de eerste week liefst om de dag en de weken er na zo’n 2x per week. Je compressiekleding moet je dag en nacht dragen voor tenminste 4 weken. 

Voeding & supplementen na de ingreep

Na de ingreep is het belangrijk dat je een goed voedingspatroon aanhoudt waarbij je proteïne inname hoog is en je vezelrijke voeding eet. Als je geen of weinig dierlijke producten tot je neemt, kun je dagelijks een proteïneshake op je menu zetten.

Supplementen

Na de ingreep kun je beginnen met het slikken van Bromelain voor het afvoeren van vocht. Vitamine C, zink, magnesium en probiotica kun je zowel in voorbereiding op als na de ingreep nemen. Van ijzer, visolie, vitamine D en vitamine A is bekend dat ze helpen bij het herstel na een ingreep. Je bent misschien geneigd om minder te drinken als je vocht vasthoudt, maar genoeg drinken helpen juist bij het afvoeren van vocht. Veel water en wellicht IV-therapy kunnen je helpen hydrateren. 

LET WEL: geef altijd aan welke medicatie en supplementen je gebruikt bij de intake van je operatie. Houdt het advies aan van je behandelend arts. 

Vragen over het herstel na een operatie? Je weet ons te vinden!

 

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Daria Voropai, Job Thuis en Jani van Loghem.

Verwant bericht

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *