Klacht over cosmetische ingreep

De meeste cosmetische ingrepen gaan goed, maar lang niet allemaal. Aan een cosmetische ingreep kleven risico’s en als je pech hebt, dubbel pech in het geval van een complicatie, tref je een arts die je niet of niet goed helpt. Dan kun je natuurlijk ‘gewoon’ een klacht indienen. Zou je denken…

Afbeelding via Unsplash

Een consument moet makkelijk inzage kunnen krijgen in een klachtenprocedure en toegang hebben tot een externe klachtenfunctionaris. Toch heeft lang niet iedere kliniek zijn klachtenprocedure op orde. Terwijl dat wel verplicht is volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg.

Niet zelden melden zich mensen bij wiemooiwilzijn die zich niet gehoord voelen. Ze zijn ontevreden over de uitkomst van een behandeling of voelen zich onheus bejegend door de arts. Een duidelijke klachtenprocedure voorkomt dat een consument met dat ontevreden gevoel blijft zitten. En, god verhoede, een slechte recensie schrijft…

Een klacht indienen over cosmetische ingreep

Een goede klachtenprocedure volgt een stappenplan dat in werking treedt vanaf het moment dat een cliënt onvrede uit. De eerste stappen van een klacht over een cosmetische ingreep zijn:

  • cliënt/klager uit onvrede bij arts of (medewerker van) kliniek; dat kan mondeling of schriftelijk;

  • of als het contact met de arts of (medewerker van) de kliniek dusdanig verstoord is uit cliënt/klager onvrede direct bij externe klachtenfunctionaris;

  • arts of kliniek verwijst naar de klachtenprocedure, neemt de klacht ter kennisgeving aan en maakt dit kenbaar aan de klager;

  • de interne klachtenfunctionaris informeert klager over de klachtenprocedure;

  • indien gewenst bemiddelt interne klachtenfunctionaris bij gesprek tussen klager en arts of beklaagde;

  • de externe klachtenfunctionaris wordt ingezet indien er intern niet tot een oplossing is gekomen;

  • de externe klachtenfunctionaris inventariseert de klacht en kijkt of bemiddeling tussen de partijen tot een oplossing kan leiden.

Is bemiddeling niet wenselijk of heeft dit niet tot een oplossing geleid? Dan kan de klacht voorgelegd worden aan de geschillencommissie, tuchtcollege of de civiele rechter. Luister naar de podcast ‘Klacht over cosmetische ingreep’ voor meer informatie over de verschillende procedures. 

Podcast klacht over cosmetische ingreep

In de wiemooiwilzijn podcast duiden juriste Femke Moerbeek en José Lentz-Peters directeur van Stichting DokH waar een goede klachtenprocedure aan moet voldoen. Ze vertellen waar je als consument terecht kunt en hoe een klacht in behandeling wordt genomen.

De podcast is gratis te beluisteren op Spotify, Apple Podcasts en Podimo!

Stichting DokH voor klacht over cosmetische ingreep

Stichting DOKh is een landelijk erkende Geschilleninstantie voor (huis)artsen en verloskundigen. Veel cosmetisch klinieken zijn al aangesloten bij DokH voor de onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie. 

Ben je een cosmetisch arts en wil je meer weten over de diensten van DokH? Bezoek dan https://dokh.nl.

Vorige
Vorige

FAQ the doctor met Job Thuis (podcast)

Volgende
Volgende

FAQ the doctor met Pieter Siebenga (podcast)