Fitnessmodel Djanilla over hormonen en spierballen

Het lichaam is maakbaar. En dat fascineert ons. Je kunt je lichaam vormen met cosmetische ingrepen, maar je kunt ook de sportschool induiken en je voeding aanpassen.

En als je daar dan heel succesvol in bent, toon je het eindresultaat op het podium tijdens de vele nationale en internationale fitnesswedstrijden. Een groot succesnummer in die tak van sport is de knappe Djanilla Boekweg (32) die volgende maand kans maakt op het behalen van de pro status. Wat ze daar allemaal voor doet, en vooral voor moet laten, vraagt Sietske haar.

Hoe ben je in aanraking gekomen met fitness? Als kind sportte ik al veel, ik deed aan karate en in de tijd dat ik in Australie woonde ben ik begonnen met rennen en deed mee aan een halve marathon. Het sporten werd toentertijd gedreven door mijn wens om dun te zijn. Bij mijn terugkomst in Nederland ben ik een opleiding tot personal trainer gaan volgen en toen ontstond de echte liefde voor sport. Ik ging aan de slag bij een gym in Amsterdam en werd daar aangesproken om mee te doen aan een bikinifitness wedstrijd.

Heb je dat ook meteen gedaan? Nee, ik heb dat toen een jaar uitgesteld. Ik vond mezelf nog niet klaar voor zo’n wedstrijd. Ik ben dat jaar heel hard gaan trainen met als doel mee te kunnen doen aan de wedstrijd.

Wat motiveert je? Is dat nog steeds de wens om dun te zijn? Mijn wens om mijn lichaam naar mijn smaak te vormen is er nog steeds. Al is mijn visie op wat mooi is wel veranderd. Voorheen vond ik het vooral mooi om dun te zijn, nu voel ik me veel prettiger bij een sterk en gespierd lichaam.

Je bent nu aan het trainen voor een wedstrijd? Ja, 27 mei doe ik mee aan een WBFF wedstrijd in Londen. Ik zit nu in de laatste weken van mijn ‘prep’.

Ik zag iets voorbij komen dat je dan ‘pro gaat’. Klopt dat? Ja, daar ga ik wel voor. Of ik dat ga halen is natuurlijk de vraag. Maar dat is wel het streven. Om de pro-status te behalen moet ik me kwalificeren als 1e in de wedstrijd.

Aan hoeveel wedstrijden heb je meegedaan? Dit wordt de eerste van de WBFF (World Beauty Fitness & Fashion), daarvoor heb ik deelgenomen aan 6 wedstrijden in Nederland en buitenland.

Je weet dat ik ooit ook eens een poging heb gewaagd. Mij is het niet gelukt. Het trainen vond ik leuk, maar het strikte voedingsschema lastig. Waarom lukt het jou wel? Dat is ook lastig. Het vergt onwijs veel discipline en als je al een gefrustreerde relatie hebt met eten, kan zo’n strikt voedingsschema dat verergeren. Ik zit er dit keer heel goed in. Ik heb een manier gevonden om creatief om te gaan met mijn voeding en macro’s (verhoudingen eiwit, vet en koolhydraten) waarbij het beter vol te houden is. Nu de laatste weken voor de wedstrijd zich aandienen wordt het allemaal strenger en volg ik een afgestemd dieet.

Het is bekend dat het zware trainen en diëten invloed heeft op je hormoonhuishouding. Merk je dat ook? Nee, dit keer eigenlijk niet. In eerdere preps voor wedstrijden gebeurde het dat mijn menstruatie uitbleef. Nu zijn mijn hormonen goed in balans.

Hoe reageren mannen op je lichaam als je zo in shape bent? Zijn ze geïntimideerd door je spierballen? Ha. Nou dat valt wel mee. Ik heb een groot bereik op social media en daar zijn de reacties voornamelijk positief. De mensen die mij daar volgen zijn ook met name geïnteresseerd in fitness. De feedback die ik daar krijg werkt heel motiverend.

Hoeveel uur kost het je om het fysiek te bereiken dat jij hebt? In de aanloop naar de wedstrijd is het een dagtaak. Ik train 2x per dag en, minstens zo belangrijk, houd veel rust. Rust is bijna net zo belangrijk als het trainen zelf. Je spieren moeten zich kunnen herstellen tussen de trainingen door.

Zijn er dingen die je laat tijdens de voorbereiding op een wedstrijd? Zeker. Leuke uitjes met vriendinnen, drankjes en feestjes zitten er nu echt even niet in. Mijn scoiale leven staat tijdens zo’n periode op een laag pitje. Ik probeer niet helemaal te vervreemden van het ‘normale’ leven, maar ik moet echt genoeg rust pakken.

Die glitterbikini’s hè, dat is wel een ding. Mogen we al weten welke kleur je draagt tijdens de wedstrijd? Nee! Dat blijft geheim.

Nog zo’n ding. Die met motorolie ingesmeerde bruine look tijdens wedstrijden. Waarom? De tanning zorgt ervoor dat de spierdefinitie goed te zien is op het podium. Je traint hard voor die definitie en door de donkere kleur en de glans, komen de spieren op het podium nog mooier uit. Het duurt wel even voordat de tan van je huid afgaat. Een dikke 5 dagen goed scrubben…

Veel van de vrouwen bij de wedstrijden hebben door het lage vetpercentage een erg ingevallen gezicht. Heb jij daar last van? In de klasse waaraan ik meedoe valt dat wel mee. Vaak zie je bij vrouwen die voor het eerst aan een wedstrijd mee doen wel dat ze uitgemergeld zijn. Het duurt even voordat je een goede manier hebt gevonden om het gewenste fysiek te bereiken met het dieet dat bij je past.

Heb je wel eens iets cosmetisch laten verfraaien? Ja, ik heb mijn borsten laten vergroten en weleens een Botoxje gehad.

Kunnen we de wedstrijd ergens volgen? Er komt een livestream die ik zal delen op mijn Facebook pagina op de dag van de wedstrijd.

Is er iemand in jouw vakgebied die je bewondert? Cassandra Martin &  Larissa Reis.

Heb je een advies voor onze lezers die te lui zijn om te trainen en geen geld hebben voor liposcutie, maar toch een killerbody willen? Ik vind dat als je iets wilt behalen, je er ook iets voor moet willen doen. Ga naar de sportschool en ga er gewoon voor. Je hoeft niet urenlang te trainen om resultaat te behalen. Per keer 30 min even knallen is al goed. En voor tips en advies mogen jullie me altijd contacten!

Wat ga je als eerste eten na de wedstrijd? Chocolade met pindakaas! Gewoon alles met pindakaas en chocolade. En een hamburger. Mét een glas rode wijn.

Laatste vraag. Wanneer gaan we een drankje doen? He he. Na de wedstrijd natuurlijk.

Volg Djanilla op instagram; https://www.instagram.com/djanilla_

 

Typefout of iets anders geks gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar.

Verwant bericht

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *