Niet tevreden over een cosmetische ingreep. Wat nu?

De uitkomst van een cosmetische ingreep is niet gegarandeerd. Een goede kliniek en goede arts zal er alles aan doen om te zorgen dat je tevreden bent. Helaas geldt dit niet voor alle aanbieders van cosmetische ingrepen. In dit artikel reiken we je een stappenplan aan voor als je een cosmetische ingreep hebt gehad en niet tevreden bent over de uitvoering en/of de uitkomst. 

In dit artikel vertellen we over de stappen die je kunt nemen als je een cosmetische ingreep overweegt.  

Je hebt een cosmetische ingreep gehad en bent niet tevreden. Wat nu?

Allereerst hartstikke balen natuurlijk. Een cosmetische ingreep onderga je om esthetische verbetering te bewerkstelligen en als de uitkomst niet is zoals je voor ogen had, is dat zuur. We gaan er vanuit dat je nu geen acute medische complicatie ondervindt (ga in dat geval meteen naar je huisarts of het ziekenhuis), maar dat je niet tevreden bent en nu online naar oplossingen zoekt. We geven je advies over welke stappen er mogelijk zijn om tot een oplossing te komen. Voor medisch advies kunnen we je doorverwijzen naar een arts of specialist.

1. Ga in gesprek met je behandelaar.

Probeer er in eerste instantie uit te komen met de arts of specialist die je heeft behandeld. Een goede kliniek en arts zal de tijd voor je nemen en samen kijken naar een mogelijke oplossing. De kans bestaat natuurlijk dat je het vertrouwen in de arts bent verloren en je een mogelijke vervolg- of herstelbehandeling liever door een ander laat uitvoeren. Desalniettemin is het toch zinvol om je onvrede kenbaar te maken bij de behandelaar. Voor het opbouwen van je dossier en om de behandelaar de kans te geven zijn of haar werkwijze op eigen initiatief te verbeteren. 

2. Dien een klacht in bij de kliniek. 

Iedere kliniek dient een klachtenprocedure te hebben en je de mogelijkheid te bieden om een klacht in te dienen met of zonder persoonlijk gesprek. Op grond van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (de Wkkgz) zijn zorgverleners verplicht zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie en te voorzien in een onafhankelijk klachtenfunctionaris bijvoorbeeld via DOKh, dokh.nl. Vraag er naar bij de kliniek.

3. Vraag een second opinion aan. 

Vraag schriftelijk je dossier op bij de kliniek waar je bent behandeld. (De kliniek is wettelijk verplicht je inzage te geven in je dossier.) Maak een afspraak bij een arts of specialist die zich in dezelfde behandeling heeft gespecialiseerd en laat hem of haar beoordelen of er sprake is van een onjuiste behandeling én hoe die mogelijk is te herstellen. Vraag de arts om zijn of haar bevindingen op te schrijven en je die mee te geven. Vaak wordt er door een geschillencommissie om het verslag van een second opinion gevraagd. Mits de arts is aangesloten bij eenzelfde beroepsvereniging staat het je vrij zelf te kiezen wie de second opinion uitvoert. Houd er wel rekening mee dat een second opinion meestal niet gratis is. De kosten voor een second opinion worden door de klinieken zelf bepaald en variëren.

4. Schakel een letselschade-advocaat in. 

Meen je dat je recht hebt op vergoeding door de schade die je hebt ondervonden van de ingreep en wil je de kliniek en behandelaar verantwoordelijk stellen? Schakel dan een letselschade-advocaat in. Als er sprake is van bijvoorbeeld lelijke littekens, mismakingen van het lichaam en aangetaste zenuwen kun je in aanmerking komen voor een vergoeding als de oorzaak hiervan bij een ander (de behandelaar) ligt. Door een medische fout kun je materiële en immateriële schade oplopen. Met materiële schade worden praktische kosten, als die van een hersteloperatie en de tijd dat je niet kunt werken, bedoeld en met immateriële schade het leed, de schaamte en het verdriet. Voor de materiële schade staat een schadevergoeding en voor de immateriële schade smartengeld. Via de website van de Orde van Advocaten kun je een letselschade advocaat zoeken bij jou in de buurt: https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl.

5. Maak melding bij de beroepsvereniging. 

Voor ingrepen uitgevoerd door een cosmetisch arts kun je melding maken bij het NVCG-meldpunt misstanden cosmetische zorg. Voor ingrepen uitgevoerd door een plastisch chirurg kun je melding maken bij de NVPC. Deze meldingen zijn uitsluitend bedoeld voor de beeldvorming. Er worden geen vervolgstappen ondernomen om de klacht persoonlijk op te lossen.

6. Maak melding bij de IGZ.

Daarnaast kun je een melding maken bij het meldpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zodat het kan worden gebruikt als signaal voor het houden van toezicht op cosmetische klinieken en behandelaars. Afhankelijk van de ernst van de melding en/of de hoeveelheid meldingen over de betreffende kliniek of behandelaar neemt de inspectie de beslissing onderzoek te doen. Je lost met het maken van de melding niet jouw situatie op, maar je helpt wel misstanden bij anderen te voorkomen. Een melding maken doe je op de website van IGJ en/of bij een regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg.

Vond je deze informatie nuttig? Laat het ons weten in de comments.

In dit artikel reiken we je een stappenplan aan dat bedoeld is om je te helpen als je niet tevreden bent over de uitvoering of uitkomst van een cosmetische behandeling. Daarbij willen we wel benadrukken dat de stappen die we je hier aanreiken, zoals het maken van een melding bij de IGJ, serieuze consequenties kunnen hebben voor de kliniek en behandelaar. Ben je niet zeker van je zaak en wil je graag overleg? Wij staan tot je beschikking. Je kunt ons bereiken via de website, mail en WhatsApp

Je kunt dit artikel ook downloaden. Klik hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *