Botox in de reclame

Voor het adverteren van cosmetische ingrepen gelden strenge regels die zijn vastgelegd in de Code Cosmetische Behandelingen. Die regels worden in de praktijk niet altijd nageleefd.

Als consument worden we dagelijks door reclame verleid om over te gaan tot een aankoop. Daar is op zich niet heel veel mis mee, mits de reclame niet misleidend is en je waar voor je geld krijgt. Mocht je toch in het ootje genomen zijn en die prachtige trui een waardeloos lapje stof blijken, kun je die retourneren. Die vlieger gaat alleen niet op voor cosmetische ingrepen. Eenmaal aangeschaft en ondergaan, is er geen weg meer terug. Daarom is het van cruciaal belang dat alles dat over cosmetische ingrepen wordt gecommuniceerd gebaseerd is op eerlijke, integere en betrouwbare informatie. 

Het is voor consumenten vaak lastig een goede beoordeling te maken van de informatie die wordt verstrekt door een arts of kliniek. Het schuurt in deze branche namelijk vooral omdat er aan de ene kant een ethische code is afgelegd door de arts waarin wordt beloofd mensen beter te maken en diezelfde arts een commercieel belang heeft bij het behandelen van consumenten.

De beste liposuctie specialist

Ter illustratie schetsen we een mooi voorbeeld van een arts die zich online profileert als ‘dé beste liposuctie specialist’. Als consument wil je natuurlijk de beste specialist voor je behandeling en is het waarschijnlijk dat je bij deze specialist op de behandeltafel belandt. De resultaten van de liposcuties uitgevoerd door deze specialist spreken zijn specialisme echter tegen. Je zou dus kunnen zeggen dat de reclame die deze specialist maakt misleidend is. Want de arts is tenslotte niet de beste. 

Nu zal een arts zichzelf nooit promoten als ‘dé beste liposuctie specialist met vaak tegenvallende resultaten’. Precies om die reden heeft de Rijksoverheid de slogan ‘Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.’ in het leven geroepen. Met die slogan ben je als consument gewaarschuwd, maar feitelijk niet veel verder geholpen. 

Want hoe weet je nu of je eerlijk wordt voorgelicht?

Dat bespreken we met Fiona Vening van de Stichting Reclame Code en Anne-Mette Hermans voorzitter van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen. Alle afleveringen van de wiemooiwilzijn podcast zijn te beluisteren via je favoriete podcastapp. 

Vorige
Vorige

Seksueel grensoverschrijdend gedrag in privéklinieken

Volgende
Volgende

Waarom we de dood op de koop toe nemen voor grotere billen